Afzwemmen


Onderweg naar het B diploma
Gisteren was het dan zover. Vince mocht zijn B-zwemdiploma ophalen nadat hij als een volleerde waterrat zijn examenparcours had afgelegd. Het was mooi om te zien dat de groep kinderen zonder enige angst de ene na de andere oefening uitvoerden.

Vin en Fiep dus allebei twee basiszwemdiploma’s. Papa geen enkele. Ja dat kan nog steeds anno 2012. In mijn tijd was er wel degelijk zwemles. Sterker nog wij hadden op school zwemles. Iedere week kwam er een touringcar voorrijden en die bracht de klassen (volgens mij de 5e en 6e klas) naar het Floraparkbad in Amsterdam Noord. Je begon het zwemlestraject in een babybad, dan naar het 1.10m, vervolgens naar het 3m+ en uiteindelijk naar het 2m bad om klaar gestoomd te worden voor je diploma.

Door het gat na een ferme duik
Door het gat na een ferme duik
Diploma is binnen
Diploma is binnen
In het 3 meter bad is het mis gegaan bij mij. Ik had angst voor het feit dat ik de bodem niet meer kon voelen. Ik stagneerde en durfde niet te zwemmen zonder de kant dicht in de buurt. De zwemjuf van dienst werd daar waarschijnlijk kriegel van en tijdens een oefening is het misgegaan. We moesten van de lage duikplank het water in springen. Ik stond met trillende knieën en tranen in mijn ogen op de plank. Ik durfde niet. ‘Spring maar naar de hengel’, riep de juf. Met al mijn moed zette ik af en sprong. Richting de haak. Maar de juf trok de haak weg. Ik grabbelde in de lucht en kwam met lege handen in het water terecht. Er gebeurde verder niets en ben ook veilig aan de kant gekomen. Maar in plaats van dat ik over mijn angst heen was, was de angst alleen maar groter geworden. Ik werd uiteindelijk teruggezet naar het 1.10 bad en heb daar mijn schoolzwemcarrière beëindigd.

Mijn enige zwemdiploma. He, en alles werd gedaan met gevechtstenue aan.
Mijn enige zwemdiploma. He, en alles werd gedaan met gevechtstenue aan.

Wat prachtig vond ik het gisteren toen ik al die kinderen voorbij zag komen. Ze doken door het gat, trokken veel baanjes met kleren aan en deden zwemoefeningen. Uiteindelijk mochten ze trots het verdiende diploma ophalen.

Overigens is het met mijn zwemcarrière wel goed gekomen. Mijn vrienden op de camping hebben mij leren zwemmen en duiken. Toen ik de dienst in moest heb ik vervolgens ook nog mijn millitair zwemdiploma gehaald.

Over mijn diepteangst ben ik al lang heen. Ik durf vrijwel alles in het water. Kijk maar, zonder te kijken spring ik op Vince!

Springen zonder te kijken

Auteur: raymondklaassen

Meteoroloog Ik heb ruim 20 jaar ervaring als meteoroloog en ben momenteel in dienst bij Omroep Flevoland. Ik vind het heerlijk om buiten te zijn in de natuur meestal gewapend met mijn fototoestel.

Plaats een reactie